dag 5 (zondag)

19 december 2016

nog even een verslagje van de zondag!

we zijn 's morgens naar de kerkdienst geweest bij dominee Visky. het was behoorlijk koud in de kerk (geen kans om in slaap te vallen dus), en het volgen van de preek viel natuurlijk niet mee, maar gelukkig hebben Sandor en Dineke het verhaal vertaald, en hebben we het op papier gezet. die mooie woorden willen we u natuurlijk niet onthouden, maar een beetje lang voor in de blog dus als u hem wilt hebben dan appt u maar even:)

"de strekking was: Advent is voorbij! de tijd van wachten is voorbij! het is kerst... dus wacht niet langer... Zoek Hem nu! niet wachten tot de jaarwisseling, niet blijven wachten. nee, maak nu de keuze voor God, en stort je hart voor Hem uit.

Na de dienst zijn we bij dominee Visky op de koffie geweest! hij heeft ons heel mooi verteld dat het Julia Home eigenlijk het hart van al het werk is dat zij verzetten. zo is een tijdje geleden, na veel moeite voor het vinden van een sponsor, een rolstoeltoegang gemaakt, en ja, er komen nu veel meer rolstoelgangers naar de samenkomsten in het Julia Home! ook zei hij dat door de ruimte boven (vorig jaar helemaal opgeknapt door de groep), de mensen het prettig vinden om hier te komen, er is een gezellige sfeer, en het is er warm. hij zegt: "soms willen mensen gewoon niet terug naar huis" dit was voor ons wel even een eyeopener, omdat je toch snel denkt: je kan beter naar de mensen toegaan en bijvoorbeeld voedselpakketten uitdelen dan bijdragen aan het gebouw. nou, dat is dus niet per se waar.

juist door het werk hier ook in het Julia Home, helpen wij de maatschappelijke werkers en het hele team hier ontzettend, om hun werk te stimuleren en in stand te houden! en dat is misschien nog wel belangrijker! en, er is nog veel te doen hier! bijvoorbeeld de verwarming is erg slecht (ongeveer drie dekens nodig 's nachts om goed te kunnen slapen, tien minuten geduld voordat er warm water uit een douche komt) en ook de isolatie kan beter (windkracht 5 's nachts op de slaapkamers (oke overdreven;)), maar het tocht wel vrij fors). er zijn zo veel elektrische kachels nodig, waardoor er heel veel kosten worden gemaakt, die eigenlijk niet nodig zijn.

goed, dit klinkt misschien een beetje armoedig denk u, nou dat is het dus ook. eten met je jas aan zou niet nodig moeten zijn!

goed, we hadden eigenlijk de uitleg van dominee Visky en Sandor moeten filmen! dat bedachten we achteraf pas, dus we gaan proberen dat vandaag nog te doen.

het verdere gesprek met de dominee was eigenlijk ook wel een preek opzich, hij zei onder andere: "waar begon het kerstverhaal? was dat bij de geboorte van Jezus? nee... het begon met het zoeken van een plaats, Jozef en Maria konden nergens terecht... was er echt geen plaats voor hen? nee, er staat toch van niet? (dachten wij). nou, zei dominee Visky; er was wel plaats, de herbergier bijvoorbeeld had ook nog zijn eigen bed kunnen opofferen voor een zwangere vrouw, toch? zelf plaats kunnen maken voor de hoogzwangere Maria... dat deed hij niet. nou, zei ds. Visky, zo voelt datgene wat jullie doen nu wel voor ons; jullie geven je eigen kerst(tijd) op, om zo ons, als team hier, te ondersteunen! zo is er voor ons ruimte om ons werk beter te kunnen doen! toen dachten we wel; Wow, blijkbaar betekenen we echt wel heel veel:) indrukwekkend!

nou, ik hoop dat de woorden van deze blog net zoveel indruk maken op u, als de werkelijkheid voor ons gisteren... want, en ik denk dat ik dat wel namens de groep zeg, ik vond het een bijzondere dag! wat een waardering! Hem de eer!

nou dan nog even het minder serieuze deel... 's avonds, na dat we een preek van ds. IJsselstein hadden geluisterd, hebben we lekker spelletjes gedaan. Mirjam won erg veel, maar vraag niet hoe:s (zie filmpje). verder uiteraard getafelvoetbalt en getafeltennist.

kort nachtje gehad ondertussen... eigenlijk is half acht 's morgens helemaal geen tijd om een blog te schrijven, haha. het ontbijt roept!

vanavond weer een update:)

en vergeet de link niet te verspreiden, en de foto's en video's te bekijken!

doeidoeii

1. Bert:
    19 december 2016
    Ik hoor het jullie hebben een goede zondag gehad. Fijn hè? Die waardering van hen. Het is prettig om te weten dat je het niet voor niets doet. Geniet van de dag. Gr Bert.
  2. Elske Bakker:
    19 december 2016
    Hoi allemaal en in het bijzonder Lize,
    erg leuk en ook mooi om jullie verhalen te lezen!
    Sterkte in de kou en nog een hele mooi reis toegewenst!
    Liefs Elske
  3. Marlene:
    Ha allemaal,
    Wat fijn om te horen dat het allemaal goed gaat!! En ook leuk om te horen dat de zolder zo goed gebruikt word en de mensen zelfs daar niet weg willen!! Sterkte in de kou :) ik kan me de kou haast niet voorstellen in Oradea als ik terug denk aan de zomer ;) Nog veel succes en geniet ervan!! En de groetjes daar !!
    Groetjes Marlene
  4. Kees en Ciska:
    Dag Allemaal (n Lucas)
    Mooi en fijn om het verhaal te lezen en de foto's te zien.
    Heerlijk dat ook daar het evangelie zo helder doorklinkt!
    Geniet ervan en doe het goede.
    Heel veel zegen ook voor elkaar en we bidden ook voor jullie.

vr gr Kees